En elbil

Er elbiler klimavennlige?

Revidert 26. juli 2025

Antall elbiler i Norge har økt drastisk de siste årene. I begynnelsen av 2014 var det litt under 20 000 elbiler på norske veier. Ved utgangen av 2024 hadde antallet økt til 788 750. Denne økningen skyldes blant annet elbilpolitikken som Norge har drevet over flere år, og den teknologiske utviklingen som har gjort bilene både bedre og billigere. Per 2025 er 9 av 10 nye biler som selges i Norge elbiler. Her kommer strømmen først og fremst fra fornybar energi, hovedsakelig vannkraft, og bilene har derfor svært lite lokale utslipp. 
For mange er dette gode nyheter, men noen er fremdeles usikre på hvor klimavennlig elbilen egentlig er. Denne teksten skal prøve å svare på om det er et klimavennlig alternativ eller ikke.

 

Batteriproduksjon

De som argumenterer mot at elbiler er klimavennlige peker gjerne på at elbiler har et stort batteri som er energikrevende å produsere. Dette fører til at klimagassutslippene fra produksjonen av en elbil kan være opptil dobbelt så høye som fra produksjonen av en fossilbil. En splitter ny elbil vil altså ha forårsaket mer utslipp enn en ny fossilbil, men regnestykket endres raskt når bilene begynner å kjøre. Mesteparten av bilens utslipp kommer tross alt fra perioden den er i bruk. En studie gjennomført av International Council on Clean Transportation (ICCT) kom frem til at en el-bil i Europa i snitt vil måtte kjøre ca. 17 000 kilometer før den har tatt igjen fossilbilen. Dette tilsvarer vanligvis ca. 1-2 års bruk. Nøyaktig hvor lang tid det tar avhenger av bilen sin størrelse og hvor ren strømmen er. I Norge vil tiden være kortere fordi nesten all energien som brukes her er fornybar. 

 

Materialutvinning

Et annet problem mange har fått med seg når det kommer til produksjon av el-biler er materialene som skal til for å produsere batteriet. Materialer som lithium og kobolt finnes i begrenset omfang i verden, og er vanskelige å utvinne på en bærekraftig måte. Utvinningen krever mye energi, vann og kjemikalier. Mineralene kommer ofte fra steder der leveforholdene allerede er dårlige og ressursene få. I tillegg kreves det mye arbeidskraft, og arbeiderne har ofte svært dårlige arbeidsvilkår. Blant annet har koboltproduksjonen i DR Kongo vært omstritt på grunn av anklager om barnearbeid og brudd på menneskerettigheter.
Det er derfor viktig at metoder for resirkulering av batterier videreutvikles. Bilbatteriene er krevende å resirkulere, men det er mulig å ta ut komponenter som kobolt og nikkel for å bruke dem på nytt. Det er også mulig å gjenbruke batteriene som energilagre i industrien. I dag er det bilprodusentenes ansvar å resirkulere og gjenbruke batteriene ved endt levetid.

 

Energiforbruk

En elbil drives av elektrisk strøm. Hvor klimavennlig en elbil er vil derfor avhenge av hvordan strømmen produseres. Dersom den drives av europeisk strøm, som både er produsert fra fornybare og fossile kilder, vil elbilen stå for flere ganger mindre utslipp enn det en fossilbil vil forårsake. Dette skyldes at en fossilbil brenner drivstoff for hver kilometer den kjører, i tillegg til at det slippes ut klimagasser i forbindelse med utvinning og raffinering av olje. Disse utslippene blir totalt sett høyere enn de forårsaket av strømproduksjonen som må til for å drive elbilen. I tillegg er den elektriske motoren mer energieffektiv enn en forbrenningsmotor, noe som vil si at en elbil bruker mindre energi per kilometer den kjører sammenlignet med en fossilbil.

 

…så er elbiler mer klimavennlige enn fossilbiler?

Ja! Dersom man ser på hele livsløpet til bilene vil elbilen være det mer klimavennlige alternativet. Det blir likevel feil å si at elbiler er direkte bra for klimaet. Det er en rekke utfordringer, både knyttet til produksjon og avfallshåndtering av bilene. Og til syvende og sist er bil et produkt som medfører utslipp uavhengig av om den er elektrisk eller fossil. Å kjøpe en bil vil aldri være et mer klimavennlig alternativ enn å for eksempel sykle eller gå, men for de som er avhengig av å ha en bil kan det med trygghet sies at elbilen er det mest klimavennlige alternativet.

Kilder

Energifakta Norge. (u.å.). Kraftproduksjon. I Norsk energiforsyning. Hentet 26. juli 2025 fra https://energifaktanorge.no/norsk-energiforsyning/kraftforsyningen/ 

International Council on Clean Transportation (ICCT). (2025, 11. juli). Electric cars are getting cleaner, faster. Hentet 26. juli 2025 fra https://theicct.org/pr-electric-cars-getting-cleaner-faster 

KlimaOslo. (2020, November 27). «Elbiler er ikke bedre for klimaet enn vanlige biler». Hentet fra Klimamyter.no: https://www.klimaoslo.no/klimamyter/klimamyte-elbiler-er-ikke-bedre-for-klimaet-enn-fossilbiler/#-bensin--og-dieselbiler-er-mer-klimavennlige-enn-elbiler-nar-man-regner-med-utslipp-fra-produksjonen- 

Massachusetts Institute of Technology (MIT). (u.å.). How much CO₂ is emitted in manufacturing batteries? MIT Climate Portal. Hentet 26. juli 2025 fra https://climate.mit.edu/ask-mit/how-much-co2-emitted-manufacturing-batteries 

Massachusetts Institute of Technology (MIT). (u.å.). How well can electric vehicle batteries be recycled? MIT Climate Portal. Hentet 26. juli 2025 fra https://climate.mit.edu/ask-mit/how-well-can-electric-vehicle-batteries-be-recycled 

Molnes, G. (2021, Juni 17). Nei, klima­ut­slip­pene fra elbiler i Norge er ikke dobbelt så høye som fra «fossil­biler». Hentet fra Faktisk.no: https://www.faktisk.no/artikler/zm5ej/klimautslippene-fra-elbiler-i-norge-er-dobbelt-sa-hoye-som-fra-fossilbiler

Norsk elbilforening. (2024, August 31). Statistikk elbil. Hentet fra elbil.no: https://elbil.no/om-elbil/elbilstatistikk/ 

Statistisk sentralbyrå (SSB). (2025, 17. april). Nysgjerrig på elbiler i Norge? Se siste elbilstatistikk her. Hentet 26. juli 2025 fra https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/bilparken/artikler/nysgjerrig-pa-elbiler-i-norge-se-siste-elbilstatistikk-her 

Stena Recycling. (u.å.). Gjenvinning av batterier. Hentet 26. juli 2025 fra https://www.stenarecycling.com/no/hva-vi-tilbyr/gjenvinning-av-materialer/batterier/ 



Skrevet av

Isak Dahl Zettervall

Studerer Energi og Miljø ved NTNU

Lill Synnøve Ludvigsen