Skoleforsøk med solceller
Utstyr
- Solcelle
- Amperemeter eller multimeter
- Halogenlampe (50–100 W) eller en kraftig spotlyslampe
Teori og hensikt
En solcelle kan bare utnytte deler av energien i spekteret til det synlige lyset. Av de mest energirike fotonene i det synlige lyset klarer en solcelle bare å omdanne deler av energien til elektrisk energi. Og de mest energifattige fotonene i det synlige lyset har ikke nok energi til at solcellene kan danne elektrisk energi av dem.
En solcelle har en virkningsgrad på 10–20 %. I dette forsøket skal vi undersøke hvordan variasjoner i bruken av en lyskilde påvirker den evnen solcellen har til å produsere elektrisk energi.
Fremgangsmåte
1. Varier avstanden mellom lyskilden og solcellen, og utfør målinger for fire ulike avstander. La lyset falle rett mot solcellen. Skriv ned resultatene i en tabell (se nedenfor).
2. Varier vinkelen som lyset treffer solcellen med. La lyset falle rett mot solcellen, litt på skrå og veldig skrått på. La avstanden mellom lampen og solcellen være den samme ved hver måling.
3. Undersøk hvilken påvirkning skyer har på produksjonen av elektrisk strøm i solcellen ved å dempe strålingen. «Skyene» kan være vanndamp, et svært tynt og porøst papir eller et meget tynt klesplagg som holdes mellom lyskilden og solcellen.
Resultater
Presenter resultatene i en tabell, med kolonner som forklarer plasseringen av lyskilden, vinkelen mellom solcellen og lyskilden og med «skyer» og målinger som viser strømstyrken for hvert oppsett.
Konklusjon og feilkilder
Hvilke konklusjoner kan du trekke av dette forsøket?
Hvilke feilkilder har forsøket?