Elevene skal planlegge og gjennomføre forsøket i par eller alene, men med en observerende og hjelpende lærer.
Forsøk
1. Bruk et multimeter, og mål spenning, strøm og effekt når det ikke er lys på panelet.
2. Plasserer solcellepanelet slik at det er utsatt for lys, og mål på nytt spenning, effekt og strøm. Hvilke endringer oppstår, og hvorfor?
3. Dekk til deler av panelet (hold for eksempel en bok foran). Hvordan endrer spenningen, effekten og strømmen seg? Dekk så til ett større område, og undersøk om spenningen, effekten og strømmen vil endre seg avhengig av om du dekker til to områder ved siden av hverandre, eller på hver sin side av panelet. Hva kan dette skyldes?
4. Koble solcellepanelene med seriekobling, mål spenning, effekt og strøm. Når er en slik kobling gunstig?
5. Koble solcellepanelet med parallellkobling, mål spenning, effekt og strøm. Når er en slik kobling gunstig?
6. Kombiner parallell og seriekobling, mål spenning, effekt og strøm. Når er en slik kobling gunstig?
7. Koble til en lyspære eller et annet elektrisk apparat, og prøv å få den til å fungere. Hva må til, og hvordan må dere koble?
Ekstra
1. Skriv en rapport av forsøket med solcellepanelet, med utstyr, fremgangsmåte, bilder, diskusjon og konklusjon.
2. Det er ikke tilfeldig at solcellepanelene er plassert på taket eller bestemte vinkler i solveggen. Finn ut hva som er optimal retning og vinkel på solcellepanelet i forhold til årstid, geografi og skygge. (Prøv dere frem ved å holde panelet i ulike vinkler osv. og søk på internett for å finne svaret)