Lyst til å vinne en kraftig solcellelader?

Svar på våre 7 enkle spørsmål her.

Formel 1 – Grønn Motorsport

2. august, 2022

Det blir nok lenge til verdens veier er frie for biler med forbrenningsmotor, og racerbiler på baner omkring i verden er ingen unntak. Likevel kan banene forhåpentligvis i løpet av kort tid, være fylt av Formel 1-biler som kjører på bærekraftig drivstoff.

 

Selv om elbiler blir vanligere og vanligere, tror F1 at mindre enn 10 prosent av bilene på veien vil være fullt elektriske innen 2030. Samtidig er Formel 1 per dags dato en av verdens mest forurensende sporter. Det ønsker det internasjonale bilsportforbundet å gjøre noe med. Formel 1 ønsker nemlig å utvikle et drivstoff som er 100 prosent fornybart.

 

 

Formel 1 og biodrivstoff i dag

Dette minner deg kanskje litt om biodrivstoff, som er plantebasert etanol. Men det er ikke helt det samme. Det nye drivstoffet som enhver forbrenningsmotor vil kunne bruke, vil fortsatt slippe ut karbondioksid, men det vil bli produsert null netto karbondioksid. Utslippet vil altså gå i null. Dette skal de få til gjennom å lage et 100 prosent syntetisk drivstoff, uten en dråpe fossilt drivstoff. Allerede i dag er biodrivstoff utbredt, hvor norsk drivstoff til «vanlige» biler må inneholde 24,5 prosent flytende biodrivstoff. I 2021-sesongen i Formel 1 blir løpene kjørt med drivstoff som inneholder 10 prosent flytende biodrivstoff.

 

Det mener F1 er for lite og ønsker derfor å gå over til 100 prosent flytende biodrivstoff innen 2030. Dette for å gjøre den populære motorsporten relevant og mer miljøvennlig. I motorsport handler alt om kraft, men det handler spesielt om energitetthet. Det er ikke ønskelig med store drivstofftanker i en formel 1 bil. Ved å lage et syntetisk drivstoff kan man derfor oppnå flere joule energi per kilogram drivstoff.

 

Les mer om biodrivstoff her (UngEnergi).

 

Nøkkelrollen til Formel 1 i bilindustrien

Formel 1 er kjent for å være i forkant av bilinnovasjon. Hybridmotoren i en formel 1 bil er kjent for sitt lave energitap. Hybridmotoren vil derfor spille en nøkkelrolle i fremtiden for bilindustrien. Den nåværende F1-motoren, leverer mer kraft ved å bruke mindre drivstoff enn noen annen bilmotor. En formel 1 motor har over 50% termisk effektivitet noe som betyr at over 50% av energien i den 110kg store drivstofftanken går til å kjøre bilen fremover, til sammenlikning har en vanlig bil på veien rundt 30% termisk effektivitet. Dette kombinert med avansert bærekraftig drivstoff og energigjenvinningssystemer, gir FIA en god forutsetning til å lage en et hybridmotorsystem helt uten karbon. Klarer FIA og utvikle et bærekraftig drivstoff, kan de globale effektene være enorme. Med over en milliard av de 1,1 milliarder kjøretøyene i verden drevet av forbrenningsmotorer, har også et slikt drivstoff potensial til å redusere karbonutslipp globalt.

I tillegg til planene om å eliminere karbonavtrykket til F1-bilen og infrastrukturen på banen, vil F1 satse på mer miljøvennlig transport, reise og 100 prosent fornybar energi i kontorer, fasiliteter og fabrikker.

 

Få mennesker vet at den nåværende F1 hybridkraftenheten er den mest effektive i verden, og leverer mer strøm ved å bruke mindre drivstoff, og dermed CO2, enn noen annen bil. Vi tror F1 vil være ledende for bilindustrien og arbeidet med energi- og bilsektoren, for å levere verdens første netto «nullkarbonhybridforbrenningsmotor», noe som vil redusere karbonutslippene rundt om i verden» (Chase Carey, Formula 1)

 

Hvorfor ikke bare kjøre elbil?

Dagens elmotorer gir for lite kraft iforhold til hva monstersporten F1 krever. F1 har allerede et elektrisk eksperiment i form av søster sporten som heter Formula E. Her er bilene 100% elektriske og kjører kun på elmotorer. Ulempen med formula E er batteriene. Skulle en formula E bil kjørt et tradisjonellt F1 løp ville bilene såvidt nådd halveis. Formula 1 biler kjører også mye fortere en deres elektriske søster, noe som krever enda mer energi. F1 er med andre ord ikke anti-elbil, men de ser at hvis sporten skal overleve må de satse på grønnere drivstoff fremfor å gå over til en elektrisk motor.

Kilder Nyttige lenker
Bruk som kilde
Ikon for Creative Commons-lisens Denne artikkelen skrevet av UngEnergi er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge Lisens.
UngEnergi.no benytter informasjonskapsler for å gjøre brukeropplevelsen bedre Lukk Les mer