Hva har båtkonstruksjon med fornybar energi å gjøre? Og hva skjer egentlig mellom idestadiet til ferdig produkt? Havets enorme bølger har ødelagt mang en konstruksjon. På Stadt Towing Tank i Måløy kombineres ingeniørutdanning og marinteknologi for å teste morgendagens konstruksjoner innen offshore og marineprodukt.
Vi ankommer et stort grått arbeidsbygg på Blålid. Vegard Larssen kommer smilende mot oss, og viser vei til den andre siden. Her finner vi Vestlandets strålende natur, og et trivelig arbeidsbygg med en nydelig og åpen utsikt. Her i dette bygget ligger et av Norges tre hydrodynamiske testanlegg, også kalt en bølgetank.
Men hva er egentlig et hydrodynamisk testanlegg? Et hydrodynamisk testanlegg består av et stort innendørs testbasseng og en bølgegenerator. Denne generatoren lager bølger slik at
offshore og marineprodukt kan testes før det settes på sjøen. Veien er lang fra ide til ferdig produkt. Selv små ting krever mye forarbeid med planlegging, konstruksjon og testing. Et offshore anlegg er mye mer enn selve konstruksjonen. Man trenger båter som kan dra frem og tilbake med både folk og vedlikeholds utstyr, for ikke å glemme at anlegge også må fraktes til havs.
Inne i bygget ser vi en rekke båtmodeller under utvikling. Kundene kommer med en ide og plantegning. Deretter vil Stadt Towing finne materialer, designe og teste. Materialvalg er et nøkkelpunkt i en marin konstruksjon. Vi kan ta et eksempel fra Runde, hvor de testet et bølgestempel. Dette kraftverket så ut til å fungere veldig bra, helt til tauet røk og konstruksjonen fløy til alle kanter. Feilkilden lå i valget av tau. En fisker hadde notert seg at tauet som var brukt ikke kom til å holde. Tauet var veldig slitesterkt i vertikal retning og tålte vekten av konstruksjonen. Det de hadde glemt var at en bølge beveger seg i to retninger. Når store krefter begynte å slite horisontalt gikk det skeis. Ut fra dette ser vi at det kan være lurt med et vidt spekter av kompetanse.
Båtteknikk kombinert med offshore kraftverk er en gull- kombinasjon. Ikke bare plukker mann opp noen triks her og der, men båter er også en essensiell del av kraftverket. Ved offshore kraftverk må båtene være konstruert slik at de kan festes i kraftverket ved ombordstigning. Da må man også finne den ideelle modell som ikke flyter så lett med bølgens bevegelse, men står mest mulig i ro. Slike smådetaljer er avgjørende dersom produktet skal kunne brukes kommersielt og krever en mengde simulering, testing og planlegging.
Stad Towing har testet en rekke modeller med fokus på grønn energi. Dette innebærer blant annet bølgekraftverk av typen OWC og Duck, offshore vindkraftverk og fraktebåter. Tankens generator kan genere bølger opp til 95 cm. Ved ekstremvær når bølgene ofte opp i 10 -15 meters høyde. Dette er derimot ikke noe problem fordi man ved hjelp av disse testene kan bruke matematiske beregninger til å forutsi om kraftverket vil tåle belastningen av høyere bølger.
Hvordan er det egentlig å jobbe med noe slikt? Vegard smiler. Det er veldig artig svarer han. Du får jobbe med noe nytt hver dag og teste morgendagens konstruksjoner. Mye av det vi har testet her er satt ut i fullskala kommersiell bruk. Ingen tester er like, men man lærer etter hvert nye og mer effektive metoder å utføre dem på. Testing, forandring, modellering og beregning er hverdagskost hos Stadt Towing. Tenker du nyvinnende og liker å designe er dette kanskje noe for deg.