Lyst til å vinne en kraftig solcellelader?

Svar på våre 7 enkle spørsmål her.

Sykkel som transportmiddel

27. juli, 2016
DSC00374-sykkel
Foto: UngEnergi

Hvordan kan vi kutte ned på CO2-utslippene i transportsektoren? Glem elbiler, biodrivstoff og busser: ta frem sykkelen! Sykling har mange fordeler, både for deg selv, kommunen og klimaet.

Grunner til å velge sykkelen som transportmiddel:

  • Miljøvennlig: Sykkelen er det aller mest miljøvennlige transportmiddelet av dem alle, med null utslipp av CO2.
  • Billig: Sykling er gratis. Du trenger verken å betale bensin, elektrisitet eller billett. Eneste avgift er engangsavgiften for sykkelen, men selv denne er billig sammenliknet med bil eller kollektivt.
  • Raskt:  Sykling er ofte den raskeste måten å komme seg frem på, og med sykkelstier blir distansen enda kortere.
  • Bevegelsesfrihet: Sykkelen gir deg større frihet og tilgjengelighet enn for eksempel bil og buss.
  • Mosjon og helse: Mosjon og fysisk aktivitet gjennom sykling gir bedre helse, som øker gleden og livskvaliteten. Dette er også lønnsomt for samfunnet. Med bedre folkehelse, reduseres sykefraværet.
  • Bedre lokalmiljø: Når flere velger sykkelen blir det kortere bilkøer, mindre støy, bedre byluft, og bedre plass. Dette kommer både enkeltmennesket og samfunnet til gode.

 

Se også 10 gode grunner til å sykle! (sykkelbyentrondheim.no)

 

Hva er best av sykkel, buss eller bil? Se vår video og finn ut hvem som vinner trafikkrace gjennom Trondheim sentrum i morgenrushet!

 

El-sykkelen

En elektrisk sykkel er en sykkel som har et oppladbart batteri som kan gi deg ekstra kraft når du sykler, samtidig som du kan bruke den som en helt vanlig sykkel. Den gir deg alle fordelene en sykkel har overfor bil og moped. For eksempel behøver du ikke betale for parkering eller ta sertifikat, og i likhet med andre sykler har den lave driftskostnader. I tillegg er den miljøvennlig. På NTNU i Trondheim finnes det el-sykler som de ansatte kan booke for å komme seg til møter på andre steder i byen. Med el-syklene behøver en ikke komme svett til møte eller bruke tid og penger på parkering.

 

Se: På el-sykkel mellom campusene (universitetsavisa.no).

Les mer om el-sykkelen i fornybar sak av UngEnergi

Sykkelbyen København

København har blitt kåret til verdens beste sykkelby. Her sykler mer enn 60 % av befolkningen til jobb eller skole, noe som er en økning på 46 prosentpoeng siden 2012. København består av godt tilrettelagte sykkelstier med egne felt for raskere syklister, og luft- og ladestasjoner for elsykler langs sykkelveiene. Kun 12 % av befolkninger benytter bil på vei til jobb, og byen planlegger ytterligere satsing på sykkel de neste årene. 56 % av syklistene forteller at tidsbruk er den viktigste faktoren,  mens komfort (37 %), billig (29 %) og helse (32 %) også er viktige grunner. Miljøvennlighet kommer langt ned på lista (Kilde: Københavns kommune, Cykelregnskabet 2014).

Sykkelbyer i Norge

Ingen av byene i Norge kan måle seg med København, men mange byer i Norge ønsker fremgang. Syklistenes Landsforening gjennomførte i 2014 en undersøkelse av Norges sykkelbyer, der Lillestrøm ble kåret til vinneren. I undersøkelsen ble det lagt vekt på trygghet, fremkommelighet, parkeringsmulighet, og kvaliteten på sykkelstiene. Det merkes at syklistene er mest fornøyd i de kommunene som har brukt ressurser på å forbedre sykkelforholdene i byene.

 

Her er Norges beste sykkelbyer, i følge Syklistenes Landsforening:

 

  1. Lillestrøm
  2. Kristiansand
  3. Kongsberg
  4. Tønsberg
  5. Hamar
  6. Lillehammer
  7. Stavanger
  8. Trondheim
  9. Sandnes
  10. Sandefjord

Kilde: syklistene.no

 

«Sykkelandelen» forteller oss hvor mange prosent av alle reiser ble gjort med sykkelen. Sykkelandelen for de norske storbyene er som følger:

 

  1. Trondheim: 8,6 %
  2. Stavanger: 8,1 %
  3. Oslo: 5,4 %
  4. Neste seks største byer: 5,2 %
  5. Bergen: 3,1 %
  6. Resten av landet: 4 %

 

Kilde: RVU 2013/14, transportøkonomisk institutt

Se mer statistikk her! (toi.no faktaark).

 

Nasjonale mål for sykling er at sykkeltrafikken i Norge skal utgjøre minst 8 % av alle reiser, i byer og tettsteder skal sykkeltrafikken dobles, og 80 % av barn og unge skal gå eller sykle til skolen (Kilde: Nasjonal transportplan via miljøpakken.no). I dag er den nasjonale sykkelandelen på ca 4 %.

DSC00365-syklist
Foto: UngEnergi

Trondheim

I Trondheim sykler 25 % av befolkningen til jobb eller skole om sommeren. 80 % av sykkelturene er under 4 km, med et gjennomsnitt på 3,4 km. Miljøpakken har som mål å forbedre sykkelveinettet, lage flere sykkelfelt og flere sykkelparkeringsplasser.

Bysykler

Innbyggerne i Oslo, Drammen og Trondheim kan låne seg bysykler som de kan bruke til å komme seg raskt og miljøvennlig rundt i byen med. Det koster bare rundt 100 kr i året, men man må være over 18 år for å kunne benytte seg av tilbudet. Kommunene betaler ingenting, fordi det er reklamedrevet.

Hva med vinteren?

Om vinteren får snøen mange til å la sykkelen stå. Da er det viktig at kommunen sørger for at veiene er brøytet og gruset – helst allerede tidlig om morgenen når folk skal  på skole og jobb. Dessuten lønner det seg å investere i et par piggdekk for de som ønsker å sykle om vinteren. Uansett er det et stort forbedringspotensial her. Kollektivtrafikken opplever et stort press når alle sommersyklistene kommer på bussen. Kanskje er ikke komforten på bussen spesielt mye bedre enn på sykkelen?

 

Kilder Nyttige lenker
Bruk som kilde
Denne artikkelen skrevet av UngEnergi er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge Lisens.
UngEnergi.no benytter informasjonskapsler for å gjøre brukeropplevelsen bedre Lukk Les mer
Miljøpakken (for transport) er et politisk tiltak i Trondheim som omfatter forbedring av veier, kollektivtrafikk, sykkelveier, trafikksikkerheten og bymiljøet. Hensikten er å gjøre Trondheim til en mer miljøvennlig by.