Lyst til å vinne en kraftig solcellelader?

Svar på våre 7 enkle spørsmål her.

Elbil

20. september, 2016

Hva er en elbil?

©iStock.com/andipantz
©iStock.com/andipantz

Du ser en bil kommer mot deg og bryr deg ikke stort om det, men da den har kjørt forbi tenker du deg om: var den ikke svært stillegående? Du snur deg og legger merke til en annen merkverdig detalj, kjøretøyet har ikke noe eksosrør. Det du har sett er ikke et svært uvanlig syn i 2012, nemlig det vi i dag kaller en batteribil, eller elbil om du vil.

 

Mot slutten av 1890-tallet utkonkurrerte elbilene alle bilene som gikk på fossilt brennstoff, og før første verdenskrig hadde de en markedsandel på en tredjedel. Men da motorveiene ble introdusert i USA, ble det etterhvert mer vanlig at bilene begynte å utnytte bensin og diesel, da disse energikildene var mye lettere å fylle på etterhvert som man forflyttet seg.

 

De siste årene har elbilen imidlertidig fått sin renessanse, både på grunn av økt miljøbevissthet blant folket, forbedret batteriteknologi og økte drivstoffpriser. Elbiler slipper hverken ut CO2 eller eksospartikler, og støyer som nevnt mindre enn biler med forbrenningsmotor. Dette gjør dem attraktive som verktøy mot klimautslipp og for forbedring av luftkvaliteten i byene.

Hvordan virker en elbil?

Det finnes ulike typer elbiler. Mest vanlig å finne på det norske markedet i dag er elbiler med elmotorer som drives av et batteri. Vi utnytter oss av den strømmen vi har i strømnettet til å lade opp dette batteriet.

 

Farten til elbilen kontrolleres på mange måter på samme måte som en volumkontroll. En variabel spenningsfordeler (potensiometer, eller spenningsmåler om du vil) kontrollerer hvor mye motstand strømmen, som går fra batteriet til motoren, opplever. Får motoren tilført mye strøm (strømmen møter lite motstand og kommer lett frem til elmotoren) greier den selvfølgelig yte mer. Fordi elektromotorer leverer høyt dreiemoment i alle turtall, og ikke blir bremset opp lik en bensinbil (hvor det må gires), vil elbilen ofte ha god akselerasjon.

 

Elmotoren virker som en motsatt generator. Elektrisitet føres inn i spoler som sitter rundt magneter (eller spoler/superledende magneter for å spare vekt) festet til en aksling, det oppstår frastøtende krefter mellom disse to, og man får akslingen til å rotere.

 

Energien til elmotoren får man fra bilens batteri (les mer om batteri her). Det er dette som oftest diskuteres blant elbilentusiaster. Problemet med batteriet hos en elbil er at det ikke kan være for tungt eller for stort, og det må være svært effektivt, noe som teknologisk er svært vanskelig. Opp gjennom tidene har dette vært et viktig argument for ikke å kjøpe seg elbil.

 

©iStock.com/Henrik5000

I dag bruker de fleste nye elbilene forskjellige former for litium-ionbatterier. Denne batteritypen er den samme du trolig finner i både mobilen og pcen din. Den er svært effektiv og krever mye mindre plass enn forgjengerne: nikkel-cadmium og blybatterier. De er dessuten mye mindre miljøfarlige. Dette er jo selvfølgelig en fjær i hatten for de fleste med en viss miljøinteresse.

 

I Norge kommer nesten all strømmen fra vannkraftverk, og det gjør at elektrisiteten vi kan bruke til å lade opp bilene våre vil være en av de grønneste det er mulig å anskaffe. På denne måten vil elbil bli det mest miljøvennlige kjøretøyet som i dag er tilgjengelig for forbrukeren.

Støtteordninger for bedre tilrettelegging av miljøvennlig transport

I dag finnes det flere lønnsomme fordeler med å kjøpe seg elbil. Norge er i dag et av de beste landene å kjøre elbil i økonomisk sett. Det er vel også en av grunnene til at vi er det landet i verden med mest elbiler i forhold til folketallet. Ved å innføre en rekke insentiver har staten gjort det lønnsomt å kjøre miljøvennlig på norske veier. Blant disse fordelene finner vi for eksempel:

 

  • Ingen engangsavgift eller moms ved kjøp av elbil.
  • Ingen årsavgift, kun trafikkskadeavgift.
  • Elbiler kjører gratis i alle bomringer i Norge.
  • Alle som kjører bil registrert som elkjøretøy kan benytte kollektivfeltene.
  • Man må kun betale for passasjerer på riksveiferger.
  • Gratis parkering på offentlige parkeringsplasser, hvor det på stadig flere plasser blir tilbudt gratis oppladning.
  • Gunstige skattefradrag for elbiler registrert som firmakjøretøy.

 

Disse fordelene skal i følge Stortinget være garantert fram til 2018. På denne måten skal staten omvende den negative holdningen vår til slike kjøretøy.

Klimalån

Det blir ved flere andre institusjoner gitt ut såkalte ”klimalån” med fordelaktige lånebetingelser for kjøp av miljøvennlige biler. Av disse finner vi for eksempel DnB Nor, Postbanken, Skandiabanken og Finansa.

Transnova

Hos det offentlige har vi også en rekke støtteordninger for tilrettelegging av elbil og et bedre transporttilbud når det gjelder miljø. Transnova er et statlig organ under Statens vegvesen, som holder til i Trondheim. Hovedmålet til dette organet er å bidra til å redusere klimagassutslippene fra Norges transportsektor. Med midler fra staten gir Transnova støtte til prosjekter og tiltak som bidrar til å erstatte fossile drivstoff med mer miljøvennlige og alternative drivstoff. Samt måter å transportere seg uten noen form for drivstoff i det hele tatt. Blant annet har Transnova vært med på å støtte utvikling av systemer som gjør det mulig å gjennomføre digitale møter.

 

Andre prosjekter kan være alt fra oppretting av store strømuttak for cruiseskip som ligger til kai, og til nye måter å få folk til å sykle mer på. Transnova står blant annet bak en rekke ladepunkter til elbil, og kan ta på seg æren for flere gratis ladepunkter rundt i landet.

 

Mer om Transnova.

Kilder Nyttige lenker
Bruk som kilde
Denne artikkelen skrevet av UngEnergi er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge Lisens.
UngEnergi.no benytter informasjonskapsler for å gjøre brukeropplevelsen bedre Lukk Les mer
Maskin som omdanner mekanisk energi til elektrisk energi.
Økonomisk motivasjon, at man får belønning for å gjøre et valg. Et insentiv motiverer til å gjøre en ekstra innsats.