Green Highway er en vei som strekker seg fra Trondheim ved norskekysten til Sundsvall ved svenskekysten, og som navnet hinter om, er den godt tilrettelagt for miljøvennlig transport. Veien har tiltrukket seg elbusser og miljøvennlige racerbiler, og ikke minst er den et bevis på at det er mulig å være helt uavhengig av fossilt brensel for å komme seg rundt.
Hva er Green Highway?
Green Highway er et samarbeidsprosjekt mellom Trondheim, Östersund og Sundsvall kommune med mål om å etablere en miljøvennlig transportkorridor mellom de tre byene.
Langs den 45 mil lange veien og i byene finnes det 113 ladestasjoner for elbiler, 91 etanolpumper, 2 biodieselpumper og 2 fyllestasjoner for biogass. På denne måten kan både mennesker og gods fraktes uten bruk av fossilt drivstoff. Kart
Transportsektoren står for en stor andel av klimagassutslippet i verden. Både Norge og Sverige har satt seg ambisiøse mål for å redusere utslippene sine, og Green Highway er et tiltak som skal være med å nå målene. Veien er ca. like lang som strekningen Trondheim-Oslo, og står frem som et forbilde for resten av verden. Den viser at det er mulig å bygge infrastrukturen som trengs for å kvitte seg med bruken av fossilt brensel.
Strålende for elbil
Green Highway er den lengste veistrekningen i verden som er godt tilrettelagt for elbil. Den har mange ladestasjoner langs veien, men de fleste finnes i byene. I tillegg finnes det 11 hurtigladestasjoner i Green Highway-området: i Trondheim, Meråker, Östersund, Åsarna, Stjørdal, Steinkjer, Levanger og Ørland. Norge er nok det landet i verden som er best tilrettelagt for elbil-eiere, siden man slipper å betale mange avgifter, man får parkere gratis, kjøre i kollektivfeltene og elektrisiteten kommer hovedsakelig fra miljøvennlig vannkraft. Sverige har ikke alle disse fordelene, noe som gjør det billigere å kjøpe elbil i Norge.
Sverige setter seg tøffe mål
I 2050 skal Sverige være klimanøytralt. Det er i alle fall målet. Sverige har innsett at husholdnings- og transportsektoren står for mye av klimagassutslippene. Store deler av Sverige har gått over til bruk av fornybar energi til oppvarming av hus. Nå er det transportsektoren som står for tur. For å oppnå et klimanøytralt land har de satt seg et mål om at alle kjøretøyene i Sverige skal være fossilfrie innen 2030.
Kan de greie det, tror du? De har allerede begynt å produsere biodrivstoff. Kanskje er dette noe for Norge å hente inspirasjon fra?
Elbussen EBUSCO
Elbusser er ikke et vanlig syn enda, men de finnes og de fungerer. Nederlandske EBUSCO tok med seg elbussen sin på en Europaturne, der de blant annet tok turen innom Norge og besøkte Trondheim via Green Highway. Den fullskala elbussen har en rekkevidde på 25 mil, noe som tilsvarer ca. halve Green Highway.
Kanskje elbusser er den neste miljøvennlige løsningen innen kollektivtransport?
Eltaxi-prosjekt
Green Highway leder et prosjekt med 6 Nissan Leaf i Trondheim og Stjørdal,
i tillegg til hurtiglading, for fly- og lokaltaxi. De forsker på hvordan det fungerer med elektrisk taxi i forhold til taxi som går på fossilt drivstoff, og de har kommet fram til at bynær kjøring er best (mest lønnsomt) for el. De har også data på hvor mye man sparer miljøet, både lokalt og globalt, ved å bruke eltaxi. Prosjektfasen er straks over, og snart vil eltaxier bli en kommersiell realitet. Kanskje din neste taxi-tur blir i en Nissan Leaf? Allikevel finnes det noen kritiske faktorer, som f.eks. hurtigladestasjoner, interesse fra taxieier, tilrettelegging fra drosjesentral, og lave nok utgifter til lading. Trondheim vil forhåpentligvis få to nye hurtigladestasjoner. De må ligge i høyden på Tiller og Byåsen så taxiene slipper å kjøre ned for lading og så opp igjen for mer kjøring i disse befolkningstette områdene.
Les mer: Fullskala evaluering av taxidrift med elbil og Ladedata eltaxier (Transnova.no)
Zero Rally 2012
Zero Rally er et bilrace for elbiler, hydrogenbiler, plug-in hybrider og biler som bruker biodrivstoff. Med andre ord: et rally uten CO2-utslipp. I juni 2012, den 4. gangen rallyet ble arrangert, gikk ruten fra Östersund til Trondheim, langs Green Highway selvfølgelig. De topp tre lagene kjørte alle i hver sin Tesla Roadster, elbilen UngEnergi tidligere har skrevet om. Arrangement som dette gjør den miljøvennlige veien kjent til andre enn bare politiske og teknologiske kretser.
Green Highway Winter Test Arena
I Östersund finnes Winter City Test Arena, hvor firmaer som driver med utvikling av eldrevne kjøretøy kan teste sine produkter i vinterklima. To av disse kjøretøyene er ZBee, en mellomting mellom bil og moped, og snøscooteren ElMacchina.
ZBee er en liten og miljøvennlig erstatning av bilen. Med en vekt på 230 kg er den veldig energieffektiv, faktisk bruker den bare 7 % av energien til en bensinbil, samtidig som den har null utslipp. Om den er kul eller rar kommer an på øyet som ser, for med sine tre hjul og åpne sider er den ganske spesiell. Foran er den beskyttet mot været, og det er plass til tre personer i den. Det er ingen hemmelighet at den er designet for bruk i byen, med store parkeringsfordeler, rekkevidde på 50 km og en toppfart på 45 km/t. Vil du vite mer kan du gå inn på http://cleanmotion.se/zbee/
ElMacchina er en unik snøscooter – den går nemlig på elektrisitet. Dette er noe nytt innen snøscooter-industrien. Siden snøscootere ofte blir brukt i naturen, er det flott at det nå finnes et mer miljøvennlig alternativ til fossilt brensel. På bildet av ElMacchina sitter Petter Stordalen. Han er svært opptatt av å drive sine hoteller på en miljø- og klimavennlig måte. Den elektriske snøscooteren er stille og har ikke utslipp, noe som passer perfekt ved et hotell som Copperhill Mountain Lodge i Åre.
Green Highway er altså ikke bare en grønn motorvei, men en inspirasjonskilde for miljøvennlig transport og bærekraftig utvikling. Vil du lese mer om prosjektet kan du ta en titt på hjemmesiden http://www.greenhighway.nu/.